Vervoer in China: Bussen


Vorig jaar compleet aan me ontschoten hoe het practige fenomeen busvervoer werkt in china. ze hebben hiervoor geen strippenkaart of zone gezeur zoals in nederland. Je stapt de bus in gooit 2 yuan in het bakje of je OV-chip kaart ertegenaan (ja hier werkt het al ruim 3 jaar zo) en gaan. Je kan zo de gehele dag in dezelfde lijnbus blijven zitten zonder dat er vragen worden gesteld. Op papier werkt het geweldig maar de uitwerking is iets minder.

Laat zeggen omdat er in de stad niet gedacht dat bussen net als koeien konden vliegen. Hierdoor leek het overbodig om op de drukke wegen busstroken te maken. helaas resulteerd dit in dat de bus in de spits over een stukje waar je overdag ~15 min overdoe in de spits ruim 3 keer zo lang voor uit moet trekken. Ze hebben daarom ook maar geheel afgezien om aan te geven wanneer of hoevaak de bus in het uur komt. Omdat dat voor hun net zoals de reiziger een compleet raadsel is.

Een voorbeeldje: Ik kan met 2 lijnbussen mee de 130 en de 191. Er zouden er schat ik in het uur 3 a 4 van ieder moeten komen. Dus je verwacht ongeveer iedere 10 tot 15 minuten zeker een bus. Deze theorie gaat alleen niet op vanwege het feit dat ze dood leuk met 3 dezelfde bussen achter elkaar aan blijven rijden als ze op elkaar in lopen.

Maar het meest bizarre aan het fenomeen busvervoer is de drukte in de spits. Er komen volle bussen aan en dan nog weten minimaal 40 mensen zich er extra bij te proppen. Je hebt de filmpjes ervan weleens gezien op internet maar dit is dus echt zo elke morgen in Guangzhou zo. Mensen die nog half tussen de deur zitten of gewoon compleet tegen het glas gedrukt zitten zijn geen uitzondering.

Voor nu het basis principe bus met al een paar foto’s voor het globale idee, als ik nog een keer wat weet vast te leggen wat bizar is volgt er een update in deze categorie.

Posted in Study abroad 2009/10, Vervoer.

One Comment

  1. Hi William,

    Van Anika de link doorgekregen dus ik heb het net uitgebreid bekeken. Wat een mooie foto┬┤s van Juizaiguo en je vriendin mag er ook zijn.
    Het openbaar vervoer zie ik minder zitten.

    Lieve groetjes van ons allemaal

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>